Niet dus. |
Natuurlijk kwamen de onvermijdelijke specialisten al snel weer aan het woord. Wat kunnen we verwachten? Veel files. Hoe komt het? Meer auto's op de weg. Helpt meer asfalt? Ja, maar lang niet voldoende en vooral: Wat is de oplossing? En ja. Dan wordt uiteraard het rekeningrijden als makkelijkste alternatief genoemd.
Nu ben ik geen econoom, geen verkeersstrateeg en ook zeker geen waarzegger (al kom ik met voetbalwedstrijden soms een behoorlijk eind). Maar ik kan u wel vertellen dat rekeningrijden allesbehalve de oplossing is voor onze filedruk. Wel voor het spekken van onze schatkist.
Objectief ben ik natuurlijk niet. Ik rijdt elke dag van Zwolle naar Nieuwegein en doe dat voor een groot deel in de spits. Rekeningrijden zou voor mij dus catastrofaal zijn. Bij mijn stem de afgelopen verkiezingen hing hier niet alles van af, maar het woog zeker zwaar.
Maar ik kan u vertellen dat de rekening van de rekeningrijders gewoon betaald gaat worden. Waarschijnlijk voor de werkgever en misschien door werknemers zelf, maar de auto's gaan toch echt gewoon de weg op en gewoon tijdens de spits. Want veel beroepen beginnen toch gewoon ergens tussen de klok van 8 en 9.
Want wat moet je anders? De meeste beroepen bevinden zich in de Randstad. Moet iedereen massaal naar de Randstad verhuizen? Daar is het al vrij druk. En moet een Zwollenaar die in Groningen werkt naar Groningen verhuizen? Is nogal een stap. Buiten de spits gaan rijden? Leuk en aardig als je kachelmonteur bent en om zes uur bij je klant voor de deur staat.
Waar ik ook niet in geloof is het goedkoper maken van het openbaar vervoer. Mijn reistijd van huis naar kantoor is zonder vertraging en pech een uur of twee. Met de auto zonder vertraging of pech een uur. Daar gaan er niet veel voor kiezen. Zij die wel een goede woon-werk-verbinding op het OV hebben zijn gek als ze niet nu al met het openbaar vervoer gaan.
De milieutroef naar mensen uitspelen is ook altijd nog een interessante, maar zoals ik wel vaker schrijf: Men geeft voorlopig nog veel meer om geld en gemak dan om milieu. Anders hadden we allemaal allang veel meer ondernomen om de aardbol te redden.
Thuis werken lijkt een optie, maar is in veel beroepen toch lang niet altijd makkelijk. Net als carpoolen. Het kan en het ontwikkelt zich in rap tempo, maar er is volgens mij nog een lange weg te gaan voordat we zo ver zijn dat deze methode leidt tot een vermindering van de filedruk.
En dus zullen we voorlopig gewoon nog in de auto stappen ook als het wat meer kost. De boel zal op z'n hoogst iets opgeschrikt worden door de extra kosten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten