woensdag 3 oktober 2018

Praatpaal Schiphol #276

We zijn zoals we zijn en blijkbaar houden we niet van veranderingen. Vorige week luisterde ik naar een radioprogramma op NPO1 en daar vernam ik voor het eerst het nieuws dat op Schiphol zestig medewerkers op straat komen te staan en vervangen worden door de smartphone van de consumenten en enkele praatpalen.


Schiphol vervangt informatiebalie

Zelf moet ik ook altijd even wennen aan veranderingen en, ik vlieg niet jaarlijks, mijn vragen graag stellen aan een mens van vlees en bloed. Die reageert op wat ik vraag en niet mijn vraag omzet in een standaard antwoord. Die emoties heeft en intonaties waar nodig. Op de radio was men dat over het algemeen genomen blijkbaar met mij eens.

Toch moet ik mijzelf alweer bijstellen. Juist Schiphol is bij uitstek een plaats waar we vooruitgang als een van de eerste plaatsen kunnen verwachten. Waarom komen wij op Schiphol? Toch voornamelijk om te vliegen. Hadden wij ooit op weet-ik-veel-hoeveel-voet door de lucht kunnen zweven naar de andere kant van de wereld als de mens niet vooruitstrevend was geweest? Inderdaad. 

Om nog maar te zwijgen van het feit dat we dat zweven door de lucht bij voorkeur zo goedkoop mogelijk doen. De ervaring leert inmiddels toch ook wel dat hoe goedkoper we als consument iets willen, hoe meer mensen, dieren of dingen er onder zullen lijden. 

Het is verschrikkelijk voor de zestig mensen die waarschijnlijk een vervelende tijd tegemoet gaan en balen voor de mensen die niet met een smartphone of praatpaal overweg kunnen. Vooruitgang is echter onontkoombaar, want we staan er zelf van aan de basis.

Geen opmerkingen: