zaterdag 31 maart 2018

Het eerste kwartaal #90

Het eerste kwartaal

31 maart. Het eerste kwartaal zit erop. Het dagelijks bloggen gaat mij nog redelijk gemakkelijk af moet ik zeggen. Waar ik voorheen gelikte columns wilde publiceren met een kop en een staart dat goed in elkaar zat, kan het dagelijks bloggen alle kanten op. 

Een plaatje, een grap, een mening, een conversatie of een puzzel. Alles kan. De kwaliteit is misschien wat minder hoog, maar zelf heb ik er plezier in en ik hoop de lezers ook.

Een aantal cijfers die zich aftekenen na een kwartaal lang dagelijks bloggen zijn best leuk om te delen. Het aantal gebruikers bijvoorbeeld is ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar ruimschoots verdubbeld. En het aantal sessies (het aantal keren dat iemand op het blog komt) is verdrievoudigd. Dat lijkt veel, maar bedenk ook dat het gemiddeld aantal artikelen van nog niet één per week is opgeschroefd tot één per dag. 

Er lijkt dus wel iets te zijn van: Eén keer in de week is leuk, maar we hoeven echt niet elke dag wat van hem te lezen...

Natuurlijk zit iedereen ook wat korter op het blog, want de artikelen zijn wat korter. Er worden per sessie iets meer artikelen bezocht als in dezelfde periode vorig jaar. Ook dat verschil had ik groter gedacht, want er valt nu eenmaal veel meer te lezen.

Geen idee hoe Google Analytics het bij weet te houden, maar het overgrote deel van de bezoekers in het eerste kwartaal hebben een grote interesse in News & Politics, Entertainment & Celebrity en Lifestyle en hobbies. Het lijkt mij trouwens dat je al snel in die categorie valt, maar oké. De categorie Sports staat op nummer 8. Het laat mij een beetje twijfelen, want als ik ergens veel over geschreven heb is het toch sport.

62% van het verkeer komt binnen via sociale media, 30% via direct verkeer en 7,1% via zoekmachines. Facebook en Twitter zorgen voor het overgrote deel van dit verkeer. Google volgt op gepaste afstand. Hier ligt nog veel te winnen voor mij. Pinterest en zeker Instragram zijn toch een beetje de nieuwe katalysators van een succesvol blog. 

Mocht u bang zijn dat dit blog een commercieel oogmerk krijgt. Maakt u zich dan vooral geen zorgen. Vorig jaar was één advertentieklik per maand al bovengemiddeld. Dat is blijkbaar met een verdrievoudigd aantal sessies niet veel meer. Wat wel leuk was: Iemand bestelde het spelletje Biggen via bol.com. Dat leverde een geweldige commissie op (€ 0,91, maar wie het kleine niet eert....)

Het artikel over de Gouden Scoritotip, de winnaar van de PyeongChangPoule en die over de schaatsdominantie tijdens de Winterspelen trokken de meeste bezoekers. Zelf had ik veel plezier tijdens het schrijven van IkeaSeks, de Eendenkliklijn en Kramer 2022

Een totaaloverzicht van alle artikelen tijdens deze uitdaging is hier te vinden en de weekoverzichten hier. Mocht u alles nog eens na willen lezen.

We gaan weer lekker een kwartaaltje door. Wat heet! We gaan er nog drie door. Het volgende kwartaal staat weer bol van de leuke artikelen. Let maar op. De lente komt eraan, Champions League finale, Nationaal Kamp Hattem en natuurlijk het WK-voetbal. Ik barst van de ideeën!

Keep reading! (vond ik stoerder dan 'blijf lezen....')


Geen opmerkingen: