dinsdag 27 januari 2015

Blogverslaving

Bloggen is verslavend. Dat geldt niet eens zo zeer voor het schrijven van de artikelen of het bedenken van nieuwe rubrieken. Alhoewel ik dat natuurlijk wel superleuk vind om te doen. Veel meer verslavend vind ik het resultaat na het plaatsen van een artikel.

Facebook's wereldbolletje
Je herkent het vast wel. Je zet iets op Facebook en meteen gaat de focus op rechtsboven. Daar staat namelijk het wereldbolletje waar een mooi rood blokje komt te staan met een cijfertje erin. Een ééntje erin is al wat. Als je geluk hebt soms wel een tweetje of een drietje. Komt het daarboven dan wordt je bijna euforisch. 

"Een voetballer kickt op de gemaakte doelpunten. Een huizenmakelaar gaat uit zijn dak voor weer een verkocht huis"

Direct klik je op het wereldbolletje om te zien wat Facebook je te melden heeft. Soms valt het tegen. Dan wordt er een verjaardag aangekondigd bijvoorbeeld. Maar soms ontstaat er een discussie aan de hand van je post. Dat werkt als een drug.

Spanning rond bedtijd
Zo beleef ik het schrijven van een blog. Iedere keer weer. Je schrijft het, plaatst het en deelt het via verschillende sociale media. Daarna hoop ik natuurlijk dat het los gaat. Dat iedereen bezig is met wat ik zojuist online heb gezet. Iedere keer weer spannend. Het laatste wat je wilt is dat je tijd hebt gestoken in een artikel dat niemand leest. Dat komt natuurlijk wel af en toe voor.

Vaak zet ik mijn artikelen zondagavond online. Geen aanrader, want je blijft bijna tot in de nacht kijken of iemand je artikel leuk vindt of reageert. Beter is de zaterdagochtend. Of eigenlijk maakt het natuurlijk niet uit welke ochtend. In dat geval is de hectiek namelijk wel weg rond bedtijd. 

Kick
Een voetballer kickt op de gemaakte doelpunten. Een huizenmakelaar gaat uit zijn dak voor weer een verkocht huis. Waarschijnlijk gaat een parkeerwachter voor het schrijven van veel bonnen. Een taxichauffeur kijkt opgewonden naar zijn teller tijdens zijn rit. En een blogger kijkt na het aantal lezers, het aantal reacties of alleen naar het feit of iemand op de poll heeft gestemd. Of natuurlijk naar het magische rode cijfertje rechtsboven bij het wereldbolletje van Facebook.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Haha! Herkenbaar!
Ik moet ook altijd even naar de bezoekersaantallen kijken en het kan echt een kick zijn als iets goed scoort, of juist andersom...

Hendrie zei

Inderdaad Northflix NL. En niet alleen de bezoekersaantallen. Een like op Facebook, een comment op het bericht of al stemt er al iemand op de poll. Het geeft een gevoel dat er iemand bezig is met mijn blog en dat is al een vreugdedansje waard.